To ZAWARTOŚĆ jest najważniejszym elementem twojej strony www.

Internet z założenia pełni funkcję użytkową. Wizualizacje, filmy itp. zapewniają dodatkową rolę wsparcia… ale to rzetelna i trafna treść decyduje o tym, czy internauta otrzyma przekaz, którego poszukuje.

Liczba mikro-decyzji podejmowanych w ciągu dnia jest oszałamiająca. Niecierpliwi internauci na poszukiwanie istotnych dla siebie informacji poświęcają coraz najmniej czasu. Według badania przeprowadzonego rzez Content Instytut Marketing, odwiedzający oceniają stronę internetową w 0,05 sekundy - szybciej niż w mgnieniu oka! Microsoft wykazał, że szansa nowej informacji na zainteresowanie przeciętnego odbiorcy trwa nie dłużej niż osiem sekund.
Niewiele, prawda?

Pierwsze wrażenie na temat firmy internauci wyrabiają sobie na długo przed tym, zanim poznają jej ofertę. Sukces witryny zależy więc od pierwszych słów, na które spojrzy odwiedzający. Jeśli uda się nam go zaciekawić, będzie kontynuował czytanie. Jeżeli dalsza zawartość w sposób merytoryczny go zadowoli – jest duża szansa, że do nas wróci, a nawet udostępni stronę koledze. Wartościowe treści będą decydować również o pozycji strony internetowej w wyszukiwarkach.

„W sieci czytamy tak, jakbyśmy zjeżdżali schodami ruchomymi. Potrzebujemy jasnych, konkretnych i łatwych do przyswojenia informacji.” Gerry McGovern

Tym, na czym najbardziej zależy czytelnikowi jest przecież treść komunikatu, która ma być trafną odpowiedzią na jego potrzebę. Publikowane na witrynach biznesowych przekazy różnią się w zależności od tematu lub typu, ale ostateczny cel mają wspólny - promowanie świadomości marki oraz wzmacnianie lojalności i zaangażowania użytkowników. Trwałość tego skutku zależy przede wszystkim od zgodności przekazu z rzeczywistością i satysfakcji klientów.

3 zalety materiałów wysokiej jakości

1.Twój klient uzna go za potrzebny

Czy znasz tekst napisany dla każdego?… ja nie.

To, co interesuje mnie, nie musi interesować ciebie, a tym bardziej twojego czytelnika. Zawartość ogólna - skierowana do każdego - nie ma szansy zawierać konkretnej informacji, której szuka internauta.

„Internet roi się od zapychaczy, naprawdę skutecznych treści jest mniej niż 10%.” Gerry McGovern

Inaczej funkcjonuje zawartość wysokiej jakości. Uwzględnia upodobania czytelnika i dopasowuje się do niego jak kameleon. Jest długa albo krótka, bardziej ekspercka lub kładąca nacisk na dialog. Na witrynie poświęconej wyposażeniu wnętrz przyjmie postać instruktażu w jak sposób obić krzesło, a na stronie firmy produkującej telefony - samouczek i opinie klientów o tym, jak sprawdza się u nich nowy produkt. Wartościowa treść daje dokładnie to, czego się spodziewamy i przez to staje się skuteczna.

O tym, że w swojej branży jesteś specjalistą wiesz ty i wszyscy z twojego otoczenia.
Ale jak przekonać o tym internautę, którego jedynym źródłem wiedzy jest strona www?

Wizerunek przedsiębiorstwa godnego zaufania Trzeba zbudować. Jak? - Za pomocą wartościowych treści. Internet daje możliwość dostosowania oraz odpowiedniego modelowania zawartości tekstowej.
To tekst musi pokazywać, że firma dostarcza produkty czy usługi świetnej jakości. Również tekst informuje potencjalnego klienta o tym, że osoby tworzące firmę posiadają szeroką wiedzę z danej dziedziny. Gdy odwiedzający uzna, że ma do czynienia z fachowym przekazem, zacznie się w nim budzić zaufanie. Dlatego na stronie internetowej warto umieścić nie tylko teksty opowiadające o historii oraz misji danej firmy, ale także przedstawić je w kontekście opisu całej branży: jej historii, nowości, ciekawostek. Materiały mogą mieć charakter naukowy lub edukacyjny.

„Internetu się nie czyta. Internet się ogląda.”

Tak powiedział Jakob Nielsen.
I miał rację.
Treści wizualne są w sieci naturalnym dopełnieniem tekstów. Współtworzą wartościową zawartość twojej witryny.

Jedna z bardziej wdzięcznych form wizualnych to tzw. „explainer videos” czyli filmiki objaśniające. Mogą przybierać różne postacie np. materiały o firmie, instruktażowe, wyjaśniające działanie danego produktu lub jakiś problem, opnie klientów lub ekspertów, samouczki czy w końcu wywiady.

3. Są wiarygodne. Szukają ich i internauci i Google

Czy zauważyłeś, że informacje w Internecie często się powtarzają? Wiele z nich (niestety) fabrykuje się za pomocą określonego wzoru bądź parafrazuje i wkleja w różnych miejscach.

Te amatorskie działania żadnej firmie nie przysporzyły jeszcze wiarygodności. Czytelnik Internetu znajdujący na różnych stronach z danej branży niemal identyczne informacje – staje się tym zmęczony. Pożąda czegoś nowego. Teksty o wysokiej jakości oferują świeżą, unikatową wiedzę. Dzięki swojej oryginalności zapewniają firmie wiarygodność. Poszukują ich nie tylko niecierpliwi internauci. Nie mniej zainteresowany jest Google, który chętnie ustawia je na pierwszych pozycjach w rankingach wyszukiwarek.

Wiarygodny tekst zawiera:
- oryginalne i aktualne badania
- źródła wykorzystane przy pisaniu
- wypowiedzi ekspertów z danej dziedziny

Nie zawiera… błędów.

W każdym, nawet najbardziej banalnym tekście zwracaj uwagę na literówki, błędy gramatyczne i błędy pisowni. Tego rodzaju niedociągnięcia mogą bowiem świadczyć o niedbalstwie i tendencji do niechlujstwa w innych obszarach działania. I nawet jeżeli tak nie jest, forma przekazu tworzy takie wrażenie. Firma dbająca o swój wizerunek nie może sobie na to pozwolić.

Dlaczego tak ważne jest tworzenie stron wielojęzycznych?

To mit, że tylko wielcy klienci i międzynarodowe korporacje potrzebują wielojęzycznych stron internetowych. Witryna w kilku językach przyda się każdemu przedsiębiorcy. Dlaczego?

Wielojęzyczność coraz bardziej staje się elementem naszego życia. Na ulicach coraz częściej słyszę rozmowy w językach obcych. I coraz częściej jest to nie tylko angielski czy niemiecki, ale ukraiński, francuski, języki azjatyckie. W każdym państwie mieszkają grupy jednostek na co dzień posługujące się językiem innym niż oficjalny. To mogą być twoi lojalni klienci. Pod jednym warunkiem – jeżeli ułatwisz im zrozumienie swojego produktu.

Posługiwanie się więcej niż jednym językiem dla większości ludzi na świecie stanowi normę, nie wyjątek.

Dlatego ważne jest, aby treść twojej witryny została przetłumaczona bezbłędnie. Jeśli chodzi o poprawność – witrynami wielojęzycznymi rządzą takie same prawa jak tymi w języku polskim: poprawność, poprawność i jeszcze raz poprawność! Językowa, stylistyczna, gramatyczna… a dodatkowo - poprawność kontekstu kulturowego.

Tłumaczenia nie zrobią za nas przeglądarki internetowe. Działają automatycznie. Bezgraniczne zaufanie im sprawi, że zamiast fachowej treści na twojej stronie znajdą się zabawne błędy. Serwisy sieciowe błyskawicznie obiegła informacja o tym, że translator nazwę „Rosyjska Federacja” przetłumaczył jako „Mordor”…. Co to znaczy tłumaczyć nie trzeba, zwłaszcza fanom twórczości J.R.R. Tolkiena. Ale rozgłos spowodowany językowymi wpadkami nie jest chyba formą reklamy, na której nam zależy?

Poprawne językowo, wielojęzyczne strony posiadają wiele zalet:
1. budują obraz silnej marki
2. pomagają znaleźć twój produkt/usługę osobom posługującym się innym językiem
3. docierają do grona klientów w innych krajach
4. świadczą o otwarciu na współpracę zagraniczną
5. skazują na umiejętności komunikacyjne firmowego zespołu
6. strona internetowa zawsze będzie miała znacznie wyższy ruch organiczny, gdy będzie wielojęzyczna.

Jak podaje Ethnologue na 2021 rok, najwięcej osób na świecie posługuje się grupą języków chińskich – prawie 1,5 mld!

Na drugim miejscu jest angielski z ponad miliardem użytkowników, potem hindi i arabski.

Fakt - w naszym kręgu kulturowym angielski jest bardziej popularny od chińskiego. Ale w kontekście pożądanych dla twojego biznesu tłumaczeń, to jeszcze nic nie znaczy. Jeżeli zamierzasz handlować z Azją czy Bliskim wschodem – warto rozważyć inne języki witryny.

Jeśli chcesz odnieść międzynarodowy sukces, zalecam trzymać się złotej zasady - wchodź do krajów, których kulturę darzysz sympatią. Bez entuzjazmu do klienta i jego kultury - osiągniesz niewiele.

Zawartość wysokiej jakości żyje w sieci dłużej

Zawartość wysokiej jakości to treść, która przetrwa próbę czasu.

Pozostaje przydatna w witrynie przez wiele miesięcy lub nawet lat.

Cechy tekstu zachowującego wysoką pozycję w Internecie:
• Jest sporządzony konkretne i dostarcza prawdziwą wartość czytelnikom lub widzom
• Obejmuje szersze problemy w branży lub przestrzeni rynkowej
• Nie podpisuje treści za pomocą informacji o dacie
• Jest aktualizowany w czasie
• Zgodny z najlepszymi praktykami SEO

Dzięki dobrym tekstom bądź w czołówce rankingów Google

Google kontroluje 80% rynku wyszukiwarek i ma ponad 120 wersji językowych. Jak pokazują badania:


- 100% internautów zapoznaje się z pierwszymi trzema pozycjami wyników
- 58% zapoznaje się z wynikami widocznymi po przewinięciu strony w dół
- Tylko 20% czytelników przechodzi do drugiej strony wyników.

Niepowtarzalna oryginalna treść jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na pozycję twojej strony w tym rankingu.

Strony internetowe, które Google umieszcza na pierwszych pozycjach wyszukiwania dla danego hasła to te, które uważa za najbardziej istotne i użyteczne. Określa to stosując złożony algorytm (proces matematyczny), który uwzględnia ponad 200 faktorów. Wszystkich Google nie podaje do publicznej wiadomości. Znamy tylko niektóre. Jednym z nich jest niepowtarzalna, oryginalna i regularnie aktualizowana treść. Google stale aktualizuje swoje wyniki wyszukiwania. Strona będąca jednego dnia na pierwszym miejscu, za tydzień może wypaść nawet poza pierwszą dziesiątkę. Z kolei witryna znajdująca się na czwartej stronie w wyszukiwarkach, która właśnie umieściła wysokiej jakości artykuły, wideo oraz kila wartościowych linków –automatycznie będzie wyżej notowana w rankingach.

Informacje znajdujące się w witrynie (tytuły i metaopisy opisu, nagłówki, podpisy obrazków i słowa kluczowe itp.) muszą być w dobrze dobrane i poprawne – merytorycznie ale też językowo. Wtedy w oparciu o konkretną treść/słowa kluczowe na stronie Google może odpowiednio indeksować witrynę i jej wartość w swoich rankingach.

Czy obraz w sieci jest wart tyle co tysiąc słów?
I tak i nie.
Tak- jeżeli jesteś fotografem bądź fotoreporterem.
Nie - jeżeli fotografia ma być dopełnieniem, a nie tematem twojej strony.

„W sieci działa zasada odwrotna niż w tekstach drukowanych:najpierw patrzymy na tekst, potem na zdjęcia”.

W większości przypadków w sieci szukamy informacji, a nie doznań estetycznych. Fotografia jest dopełnieniem tekstu.Nic nie uzupełnia i nie reprezentuje j firmy bardziej efektywnie niż profesjonalne i oryginalne fotografie.

Dobra fotografia na witrynie firmowej jest:

• Po pierwsze - powiązana tematycznie z twoimi produktami, firmą, jej działaniami i pracownikami. Na witrynie motoryzacyjnej nikogo nie zainteresują zdjęcia kosmetyków.
• Po drugie - prosta. Znani fotografowie zrozumieli wartość prostoty, skupienia się na rzeczach podstawowych i usunięcia zbędnych. Zdjęcie takie musi być jasne i nasycone kolorami, tak by w pierwszej chwili było wiadomo, co zostało na nim przedstawione. Można także wzbogacić tekst galeriami (typu slideshow), które dodatkowo opatruje się czasami komentarzami, tworząc narrację (slideshow narracyjny).
• Po trzecie – użyteczna. Łatwo jest popaść w nadmiernie zainteresowanie wizualnymi aspektami strony, kosztem użyteczności. 83% odwiedzających opuszcza witrynę, dlatego że wymaga ona zbyt dużej liczby kliknięć, aby uzyskać to, czego chcą. To ogromna liczba! Dobrym pomysłem na użyteczne fotografie jest blog ze zdjęciami - zapewnia to możliwość ciągłego prezentowania aktualnych produktów i najnowszych realizacji.

"Umieszczone w tekście użytkowym zdjęcie pełni również funkcję użytkową. Zdjęcia muszą być zatem wyraźne i w oczywisty sposób wiązać się z treścią.” Joanna Wrycza-Bekier

NIE dla fotografii stockowej

• Po czwarte – oryginalna. Jak tylko możliwe, unikaj fotografii zakupionych na ogólnodostępnych giełdach. Nawet jeżeli zdjęcie jest idealnie dopasowane do Twojej witryny, pamiętnej że istnieją tysiące innych stron internetowych… używających dokładnego tego samego obrazu.

Marki mają twarze i to one przyciągają klientów. Dzięki autentycznemu pokazywaniu siebie twoja firma zyska ludzki wymiar.
Nie każdy temat nadaje się do zaprezentowania w sieci, ale spektrum tego co warto zilustrować jest szerokie. To niestandardowe zdjęcia sprawiają, że Twoja witryna wyróżni się wśród innych, wzmocni wiarygodność i nawiąże kontakt z internautą na poziomie osobistym.

Co zilustrować na fotografii biznesowej?
- sesje produktów
- fotografie z ukończonych bądź trwających realizacji
- portrety wizerunkowe osób tworzących zespół (można uwydatnić ich osobowość i charakter)
- fotografie grupowe np. w podobnej stylistyce, która będzie ich utożsamiać z firmą
- zamiast dokumentacyjnych fotografii obiektów lepiej „uchwycić” osoby przy pracy – oddać dobrą atmosferę i pozytywny nastrój panujący w firmie.

Wysoka jakość treści często jest udostępniana

Dzielenie się jest głównym czynnikiem napędzającym rozwój Internetu. Wysokiej jakości treść jest cenna, ponieważ jest to właśnie ten rodzaj treści, którą chcemy udostępniać.

Teksty, które są dla nas pouczające, wciągające, zabawne, kontrowersyjne, edukacyjne lub wnikliwe, uznajemy za szczególnie pożyteczne. Chętnie udostępniamy je innym użytkownikom, oni kolejnym itd. Tekst zaczął się w sieci poruszać. Strona sama się pozycjonuje, a nasz wizerunek jako eksperta – wzrasta. Same korzyści.

Treść raz wprawiona w ruch, może się długo poruszać.

Prawo dynamiki Newtona znajduje zastosowanie nie tylko w odniesieniu do przedmiotów
… ale również treści.

Zwłaszcza unikatowych treści w Internecie. To platformy skupiające społeczności mają moc, aby wprawić treść w ciągły ruch.

Współczesne witryny biznesowe nie mają szansy zaistnieć jeżeli nie zostaną powiązane z mediami społecznościowymi. Tak, jak dłoń jest elementem ręki, tak one stały się przedłużeniem stron internetowych. Z jednej strony oznacza to konieczność produkowania większej ilości wartościowych treści, z drugiej - pozwala w pełni wykorzystać teksty już posiadane. Dzięki możliwości przenoszenia ich z jednego miejsca w drugie, „nie utkną” one w jednej lokalizacji.

To media społecznościowe pozwalają treściom „nie utknąć” w jednej lokalizacji.

Dzielenie się wartościowymi treściami na platformach mediów społecznościowych pomaga w:
• Odnajdywaniu treści przez tych, do których ją kierujemy
• Podwyższaniu jakości strony internetowej
• Przekierowaniu ruchu odwiedzających do witryny firmy
• Budowaniu dodatkowych, wysokiej jakości łączy z twoją witryną biznesową

Korzystanie z serwisów społecznościowych niesie za sobą też pewne niebezpieczeństwo - łatwo się „rozpędzić” i tworzyć zbyt dużą ilość treści… a ta w nadmiarze przestaje być skuteczna. Powstaje wtedy tzw. information overload czyli przeładowanie informacjami. Aby zamieszczane przez nas materiały wzbudzały zaufanie potencjalnego klienta, musimy być autentyczni i mówić tylko wtedy, gdy mamy coś do powiedzenia.